Java, 1948

Het Zuidelijk Toneel met Hanneke Coolen-Colsters & SLOWPONY
vr 18 mrt
vr 18 mrt ’22

Deze voorstelling is anders dan anders, en heeft een bijzondere vorm. Je krijgt een koptelefoon op en hoort een live vertelling, als ook fragmenten uit interviews, archiefstukken en af en toe acteurs. 

Hanneke CoolenColsters vond het dagboek van haar opa die ze nooit heeft gekend. Hij vocht als Brabantse jongen langs Nederlandse kant in de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. Op een bepaald moment stopt zijn dagboek. Die lege bladzijden waren voor Hanneke de reden om op onderzoek te gaan, op reis langs haar familie, Nederlandse veteranen om uiteindelijk te eindigen bij Irma Devita, de kleindochter van een Indonesische vrijheidsstrijder.

Hier komt het Nederlands perspectief samen met de Indonesische ooggetuigen van diezelfde strijd. Het resultaat is een indringende luisterervaring van getuigenissen en persoonlijke verhalen over beide kanten van deze geschiedenis. En hoe dat tot nu doorwerkt.

Artikel met interview Hanneke Coolen-Colsters en Piet Menu

Lees het artikel dat Rens van Ginneken schreef over dit project. Klik hier. Hieronder staat nog meer informatie over 'Java, 1948'.

Luisterervaring

Het resultaat is een luisterervaring over ons verleden en hoe dat tot nu doorwerkt. Een indringende ervaring van getuigenissen en persoonlijke ervaringen, bij elkaar gebracht door Hanneke. Met als orgelpunt de ontmoeting van het Nederlandse perspectief met een Indonesische verlichte dame, Irma Devita.

De voorstelling heeft een bijzondere vorm. Je krijgt een koptelefoon op. Je hoort Hanneke live vertellen maar ook fragmenten uit interviews, archiefstukken en af en toe een acteur. Hiervoor werd ze ondersteund door Mirke Kist en Nele Eeckhout van Slowpony, ook bekend van Audiocollectief Schik (BOB, Laura H., El Tarangu). In deze voorstelling worden de sterktes van theater en podcast aan elkaar gekoppeld. Verhalen komen anders binnen als je er alleen maar naar luistert.

Het debat over de dekolonisatie van Indonesië wordt vaak gekenmerkt door z’n felle toon. Mag een kleindochter van een Nederlandse militair nog wel haar verhaal vertellen? Toch, het spreken moet. Ongeveer drie miljoen Nederlanders zijn nazaat van een grootouder die een rol in Indonesië heeft gespeeld. Drie miljoen families met vele verhalen die nooit zijn gedeeld. Deze voorstelling vertelt één zo'n verhaal en roept daarmee op tot meer gesprek.