di 17 dec 20:15 - 21:40
Dans van de grande dame van de Nederlandse minimalistische dans

(Im)Pulse

Krisztina de Châtel | SALLY Dansgezelschap Maastricht | Ensemble 88
di 17 dec ’19
20:15 - 21:40
  • di 17 dec ’19
    20:15 - 21:40
    Theaterzaal

Twee kenmerkende werken van Krisztina de Châtel naast nieuw werk van jonge maker Audrey Apers uit SALLY’s Danslab. Drie choreografieën met een sturende rol voor muziek.

Krisztina de Châtel in coproductie met SALLY Dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88

Het drieluik (Im)Pulse brengt op initiatief van SALLY De Châtels klassieker 'Pulse' (2007) op muziek van György Ligeti. Door de pianoklanken van Ligeti worden de dansers, gehuld in kostuums van mode-icoon Aziz Bekkaoui, meegesleurd als bladeren in een orkaan. “Eentje om nog eens te gaan zien”, schreef NRC Handelsblad in 2007.

'Thirteen Images From The Dark Land' (2017) werd gemaakt in opdracht van SALLY. Hiermee creëerde De Châtel voor het eerst in haar carrière een duet waarin menselijk contact centraal staat. Op een compositie van George Crumb en live begeleid door Ensemble 88 verkent de choreografie de menselijke ziel in het fysieke lichaam.

Met haar nieuw werk ‘Labour of Love’ zet Apers muziek en dans in voor een streven voorbij hiërarchische verhoudingen. In een live dialoog tussen Apers en haar muzikale counterpart moet de strijd om territorium wijken voor het werken aan een gemeenschappelijke grond.

Krisztina de Châtel, SALLY Dansgezelschap Maastricht en Ensemble 88 slaan hun handen ineen voor het koesteren van repertoire èn vernieuwing in muziek en dans.

Inleiding door de Volkskrant recensent Annette Embrechts

Het werk van Krisztina de Châtel wordt gekenmerkt door haar krachtige ruimtelijke patronen. Wat maakt dat de choreografieën van deze ‘koningin van het minimalisme’ zo bedwelmend uit kunnen pakken? Tijdens de inleiding bij het drieluik (Im)Pulse in Theater de Veste introduceert dans- en theaterrecensente Annette Embrechts samen met de gelauwerde danser en dansdeskundige Tim Persent het publiek in het toonaangevend werk van De Châtel, als choreografe maar ook als steun voor de ontluikende generatie dansmakers. [klik hier voor een PDF met extra achtergrondinformatie]

Pers quotes:

  • Theaterkrant [keuze van de criticus]: "Het gevarieerde aanbod weerspiegelt enkele interessante ontwikkelingen in de Nederlandse dans." Klik hier voor het volledige artikel op Theaterkrant.nl.  
  • “De herneming van ‘Pulse’ uit 2007 is een must-see voor oud en nieuw publiek. Een grandioos stuk, twaalf jaar later misschien wel nog beter.” (Trouw ★★★★☆) Klik hier voor het volledige artikel.

Gratis inleiding vooraf om 19.15 uur

Onderdeel van:
Delft Moves

We gebruiken diensten als Youtube en Vimeo voor video's en andere media. Om deze te kunnen zien, moet je toestemming geven tot het plaatsen van cookies. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen

Pers reacties 'Pulse' 2007

  • 'Als koningin van de strenge, repetitieve dans en gebeitelde bewegingsconstructies houdt De Châtel in Pulse overtuigend stand tegenover haar vermaarde landgenoot.’ (Francine van der Wiel, Het Parool)
  • 'Het resultaat is een interessant 'horten en stoten' van de bewegingscompositie, die steeds weer aanhaakt bij het stuwende karakter van de muziek.' (Francine van der Wiel, Het Parool)
  • 'Pulse is een echte klassieker in De Châtel’s oeuvre, eentje om nog eens te gaan zien.' (Isabella Lanz, NRC Handelsblad)
  • 'Stijlvast als altijd geeft Krisztina de Châtel een proeve van haar repetitieve formalisme in de groepsdansen, met expressieve erupties in de solo's en duetten.' (Sander Hiskemuller, Trouw)

Pers reacties 'Thirteen Images From The Dark Land' 2017

  • ‘Een krachtig mannenduet van choreograaf Krisztina de Châtel.’ (Annette Embrechts, de Volkskrant ****)

[toegangsprijs inclusief drankje | bewaakte garderobe]

Credits

  • Choreografie: Krisztina de Châtel (Pulse en Thirteen Images…), Audrey Apers (Labour of Love)
  • Compositie: György Ligeti (Pulse), George Crumb (Thirteen Images…), Michiel de Malsche en Jan Deboom (Labour of Love)
  • Dans: Marina Bilterijst, Cesare Di Laghi, Alina Fejzo, Ivan Montis, Luis R. Pedraza Cedrón, Pedro Ricardo Henry (Pulse), Pedro Ricardo Henry, Ivan Montis (Thirteen Images…), Audrey Apers (Labour of Love)
  • Uitvoering live muziek: Dominica Eyckmans - altviool, Paul Pankert - viool, Maxime Stasyk - viool, Jean-Pol Zanutel - cello (Thirteen Images…), Jan Deboom (Labour of Love)
  • Toneelbeeld: Conrad van de Ven (Pulse)
  • Kostuums: AZIZ (Pulse), Mieke Kockelkorn (Thirteen Images…), Audrey Apers (Labour of Love)
  • Lichtontwerp: Bernie van Velzen (Pulse), Otto Eggersglüss (Thirteen Images…)
  • Duur: 90 min. (incl. pauze)

Fijn dat je er bent! - cookies

We maken gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te vergroten, het gebruik van de website te analyseren, om het mogelijk te maken content van derden af te beelden, zoals bijvoorbeeld video’s, en voor verschillende andere toepassingen. Deze cookies worden ook geplaatst door derden. Door ‘akkoord’ te klikken, stem je hiermee in. Als je niet akkoord bent, kun je via de knop ‘Instellingen aanpassen’ je voorkeuren opgeven. Meer informatie…

Cookies zijn nodig om de website goed te laten functioneren. Zo wordt je winkelmandje onthouden tijdens de bestelling en kun je inloggen op de website.

Maar cookies zijn ook nodig om de ervaring op de website te verrijken. Bijvoorbeeld media van derde partijen, zoals video's, gaan vaak gepaard met cookies. Ook houden we statistieken bij om de site doorlopend te verbeteren.

Als laatste worden cookies ook gebruikt om informatie rond onze marketing-activiteiten, zoals nieuwsbrieven en advertenties, zo efficiënt en persoonlijk mogelijk uit te kunnen uitvoeren.

Cookie instellingen