Bezet gebied
-
di 5 feb ’0220:15
2001 - Blokhut
1999 - Kop Ghana
1999 - Woyzeck
1998 - Disaster Musical
1997 - F.A.T. (Falling Apart Together)
1996 - Ribbenkast Ritme
1996 - De Comanche
1996 - Het Periodiek Systeem der Elementen
1995 - Teargarten
1994 - Cutup/Uppercut
1993 - De Onthoofde Hand
1992 - Koning Jan
1991 - Krankheit
1990 - Dramolette
1989 - Vitale Delen
1988 - The Electric Suburb
1987 - Augurkenteugels (VPRO-serie)
1987 - Venijnig Variété
1985 - Schokland
1982 - De Haaienplaneet
1980 - Electric Alex gaat op stap
1990 - Manifest
Blokhut
2001 Tekst Ko van den Bosch, Henrik Stohl;
regie Ko van den
Bosch; spel Sam Bogaerts, Aat Ceelen, René van
’t Hoff, Raymonde
de Kuyper, Raymond Spannet; decor Manuel Boutreur, Ramses
Nieuwenhuizen.
Uit de flyer: “De verloedering van de familie geeft
ook een ontluisterend
doorkijkje naar de deplorabele staat van de hedendaagse
westerse maatschappij
en de problematische rol van kunst daarin.” Maar
hoever kom je daarmee
als de hoofdrolspeler – een sublieme Sam Bogaerts
– niet komt
opdagen?
Kop Ghana
1999 Tekst Ko van den Bosch; regie Moniek
Merkx; spel Ko van
den Bosch / Joke Tjalsma, Martin Hofstra, Bianca van der
Schoot, Jochem
Stavenuiter; vormgeving Alex d’Electrique; licht
René Sturm,
Gé Wegman; geluid Wim Conradi.
Woyzeck
1999 Tekst Georg Büchner, Ko van den
Bosch; regie Pieter
Bouwman; spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper,
Raymond Spannet; vormgeving
Alex d’Electrique; licht & geluid Wim
Conradi.
Disaster Musical
1998 Tekst Ko van den Bosch; regie Ko van den
Bosch, Aat Ceelen;
spel Ko van den Bosch, Martin Hofstra, Raymonde de
Kuyper, Andreas Scharfenberg;
vormgeving Alex d’Electrique; licht & geluid Wim
Conradi.
Al weer een tijdje terug, dus even kort: de plaats van
handeling is een
ruimteschip waarvan de vierkoppige bemanning geheel
volgens plan ontwaakt
uit een honderddertigjarige winterslaap. Al snel wordt
duidelijk dat de
proefratten aan boord een flinke bres in de
voedselvoorraad hebben geslagen,
maar gelukkig is er voldoende wodka…
F.A.T. (Falling Apart Together)
1997 Concept Martin Hofstra, Raymond Spannet;
regie Maarten
Lok; spel Martin Hofstra, Raymond Spannet; vormgeving
Martin Hofstra,
Raymond Spannet, Wim Conradi; geluid Wim Conradi.
Ribbenkast Ritme
1996 Tekst Ko van den Bosch; regie Ko van den
Bosch; spel Aat
Ceelen, Raymonde de Kuyper, Martin Hofstra, Raymond
Spannet; vormgeving
Alex d’Electrique; licht Wim Conradi; geluid Wim
Conradi, Masja Smit.
De Comanche
1996 Tekst Ko van den Bosch, Ola Mafaalani;
regie Ola Mafaalani;
spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper; vormgeving
Raymond Spannet;
licht Wim Conradi, Masja Smit; geluid Wim Conradi.
Het Periodiek Systeem der
Elementen
1996 Tekst Ko van den Bosch; regie Paul
Vermolen; spel Ko van
den Bosch, Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Raymond
Spannet, Pip Bek,
Klaas Bolhuis, Dana Dool, Paulien Kalker, Karl Mindlin,
Yvonne Weijers;
vormgeving Alex d’Electrique; licht & geluid Wim
Conradi.
Een stuk geïnspireerd op Hamlet. Ko van den Bosch
zet Hamlet, “de
publiekstrekker”, al masturberend op het podium. De
ondergang is
onvermijdelijk. Dat kan haast niet anders met 10 acteurs:
5 mannen en
5 vrouwen.
Teargarten
1995 Tekst en regie Ko van den Bosch; spel Ko
van den Bosch
/ Aat Ceelen, Dana Dool, Martin Hofstra, Raymonde de
Kuyper, Raymond Spannet;
vormgeving Alex d’Electrique; geluid Wim Conradi.
Cutup/Uppercut
1994 Tekst en regie Ko van den Bosch; spel
Martin Hofstra, Raymonde
de Kuyper, Raymond Spannet; vormgeving Alex
d’Electrique; geluid
Wim Conradi.
Een dronken zeeman met liefdesverdriet begint een
gijzeling in een pornobioscoop,
maar al snel wordt duidelijk dat de professionele
onderhandelaar en de
buitenwereld daar niet veel aandacht voor hebben. Uit de
flyer: De voorstelling
is een slecht getimed schilderij, een film gesneden door
een Parkinson-patiënt,
gemonteerd door een zwaargestoorde en nagesynchroniseerd
door een De-la-Tourette-lijder.
De Onthoofde Hand
1993 Tekst Ko van den Bosch; regie Paul
Vermolen; spel Ko van
den Bosch, Martin Hofstra, Raymonde de Kuyper, Raymond
Spannet; vormgeving
Alex d’Electrique; geluid Wim Conradi.
Koning Jan
1992 Tekst W. Shakespeare, bewerking Ko van den
Bosch, Henri
van Zanten; regie Henri van Zanten; spel Raymond Spannet,
Ko van den Bosch,
Raymonde de Kuyper, Karen Lancel; vormgeving Alex
d’Electrique; geluid
Wim Conradi.
Krankheit
1991 Tekst E. Jelinek, bewerking Kim Zeegers,
Alex d’Electrique;
regie Kim Zeegers; spel Ko van den Bosch, Raymonde de
Kuyper, Ellen van
Rossum, Raymond Spannet; vormgeving Alex
d’Electrique; geluid Wim
Conradi.
Dramolette
1990 Tekst Thomas Bernhard, bewerking Ko van
den Bosch, Henri
van Zanten; regie Henri van Zanten; spel Ko van den
Bosch, Raymonde de
Kuyper, Ellen van Rossum, Raymond Spannet; vormgeving
Alex d’Electrique;
geluid Wim Conradi.
Vitale Delen
1989 Tekst Ko van den Bosch, Raymonde de
Kuyper; regie Paul
Vermolen; spel Ko van den Bosch, Raymonde de Kuyper,
Ellen van Rossum,
Raymond Spannet; vormgeving Alex d’Electrique;
geluid Wim Conradi.
Regisseur Ola Mafaalani:
“Voor de voorstelling begint, opent Alex
d’Electrique met een
performance: de toeschouwers moeten door een lange gang
om in de theaterzaal
te komen. Op de grond ligt gebroken glas. tegen de wanden
staan twee metalen
platen. op deze platen zijn pneumatische hamers
geïnstalleerd die
zoveel lawaai maken dat de pijngrens van het gehoor
benaderd wordt. de
ruimte is verlicht, maar het zicht wordt door rook sterk
belemmerd. de
toeschouwer bereikt uiteindelijk verdooft de zaal. Hij
wordt vervolgnes
door zware theaterlampen bedreigt, die razendsnel net
boven het hoofd
heen en weer slingeren. Tegelijkertijd loeit in de
theaterzaal een luchtalarmsirene.
de voorstelling Vitale Delen begint”.
The Electric Suburb
1988 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma; regie
Paul Vermolen;
spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Raymond Spannet;
vormgeving Ko van
den Bosch, Ed Bosma, Raymond Spannet; geluid Wim
Conradi.
Augurkenteugels (VPRO-serie)
1987 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma, PJ
Roggebrand; regie
Frank Alsema; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Ed
Bosma; decor André
Joosten.
Dat deze serie nooit is herhaalt door de VPRO is een
schande, want men
was z’n tijd ver vooruit… De serie is op video
nog beperkt leverbaar.
daarop zijn de beste drie afleveringen verzameld: Kliniek
d`Electrique,
De Berg (genomineerd voor de Prix d`Italia) en De Bert
Schnabbel Quiz.
Venijnig
Variété
1987 Tekst en vormgeving Ko van den Bosch, Ed
Bosma; regie Dick
van den Heuvel, Titus Tiel Groenestege; spel Maarten
Balm, Ko van den
Bosch, Raymond Spannet.
De titel maakt al duidelijk dat het hier geen André van Duijn show betreft, en dat Hans Otjes niet meedoet. Verder geldt: niet meer te zien in de theaters. Jammer. Gemist.
Schokland
1985 Tekst en vormgeving Ko van den Bosch, Ed
Bosma; regie Dick
van den Heuvel; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Ed
Bosma.
Op de dijk van Schokland staan drie mannen, en er is
zwaar weer op komst.
De rolbezetting doet met terugwerkende kracht het ergste
vrezen: een psychiater,
een patiënt en een geneesheer-directeur.
De Haaienplaneet
1982 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma, Bart van
den Bosch; regie
Dick van den Heuvel; spel Maarten Balm, Ko van den Bosch,
Alex Bosma,
Bart van den Bosch; vormgeving Ko van den Bosch, Alex
Bosma
Uit de flyer:
Alex d’Electrique speelt de Haaienplaneet. Dat
betekent anderhalf
uur lang genieten van de WORTELS VAN HET KWAAD.
Electric Alex gaat op stap
1980 Tekst Ko van den Bosch, Ed Bosma;
regieadvies Harrie Spruijt;
spel Maarten Balm, Ko van den Bosch, Alex Bosma;
vormgeving Electric Alex.
Begonnen als de winnende finale-act op Cameretten 1980, heeft Alex (toen nog Electric) het stuk nog twee seizoenen gespeeld. De roem begint allemaal met een absurd bakje pleur. Man probeert koffiebonen te malen, die door de hele ruimte springen, slaat ze vervolgens met een hamer aan gort, zuigt het geheel op en giet het hete water door de stofzuigerzak.
Meer (veel meer) is te vinden in het boek ‘Ik denk,
dus ik verwar`,
20 jaar Alex d`Electrique 2000-1980 van Paul Kempers. Een
geweldige cadeautip!
Niet verkrijgbaar in de betere boekhandel, wel eenvoudig
te bestellen:
020-6164004 of info@hummelinckstuu
rman.nl
Manifest
Alex d’Electrique maakt theater wat overal te zien
is.
Is het ergens te klein dan zagen we een stuk van het
decor af.
Is het ergens te rumoerig dan gaat dat stuk decor de zaal
in.
Maar gespeeld zal er worden.
Alex d’Electrique wil theater maken waar de energie
vanaf straalt,
een theater dat beleefbaar, zichtbaar en in zijn eenvoud
transparant is.
Alex d’Electrique maakt voorstellingen vanuit een
esthetisch concept
waaraan de totaliteit van zintuiglijke ervaringen ten
grondslag ligt.
In de kritieken wordt nogal denigrerend gesproken over
puinhooptheater,
rotzooi en smerigheid.
Alsof esthetiek ophoudt wanneer een ander
ordeningsprincipe wordt gehanteerd.
Het feit dat verf eerst in flesjes zit en daarna tegen
het plafond zegt
toch niks over de kwaliteit van de esthetische ervaring.
Het is een natuurwet
die zegt dat energie stroomt naar de plek waar zij niet
is. Totdat een
nieuwe situatie van evenwicht ontstaat.
Deze gang van orde naar chaos, van vorm naar vermenging
is vastgelegd
in de tweede energiewet, die van de Entropie. Een
voorstelling van Alex
d’Electrique laat zich derhalve omschrijven als een
entropisch proces.
Soms is dat Smerig, soms is dat mooi. het is altijd
teveel. de verabsoluteerde
kneuterigheid van ‘maar geen cent teveel, hoor!
’ al dan niet
afgelezen van een stukje papier, staande voor een olala
tien jaar na dato,
STAALPLAAT, gaat volledig voorbij aan de essentie van een
theatervoorstelling.
Smaakvolle abstractie. Als het maar smaakvol is.
Het bevingerde minimalisme van Avenue en Bijenkorf.
Theater voor gepurgeerden.
Wij pleiten voor regelrechte opwinding, energie,
opportunisme, entertainment.
Beelden, geuren en fysieke speelstijl zijn daarbij betere
voertuigen dan
tekst.
Niet het woord of verhaal ligt aan de basis van theater,
maar de opwinding.
Wij zetten teksten, beeld- en geluidmateriaal en de
opgefokte fysieke
speelstijl min of meer autonoom naast elkaar in een
theatrale ruimte.
Er is geen sprake van continuïteit, consistentie of
een eenduidig
verhaal, maar van botsing van betekenissen, fragmentatie,
expressie van
autonome beelden en teksten.
(1990)
‘Wij gebruiken muziek, spaarzaam wat woorden, spaarzaam wat
licht en spaarzaam wat woede. Dus wij zitten snor.’