A Seat at the Table

Black Sheep Can Fly | Saman Amini
vr 4 mrt 20:15
vr 4 mrt ’22
20:15
  • vr 4 mrt ’22
    20:15
    Theaterzaal

"Urgent en belangrijk theater over alledaags racisme." Parool ★★★★★ NRC ★★★★ de Volkskrant ★★★★ Scenes Winnaar Beste Nederlandstalige Theatertekst 2019 | Nominatie BNG bankprijs 2019 |  Top vijf ‘beste grote zaal productie’ Theaterfestival 2019

 

Deze voorstelling wil je echt niet missen!

Na groot succes is deze actuele en urgente voorstelling met een deels nieuwe cast terug in de theaters. De voorstelling is gebaseerd op eigen ervaringen met racisme. Ervaringen die soms zo absurd zijn, dat het lachwekkend is. Het sluipende en vaak onbewuste racisme, goedbedoeld of niet, zorgt ervoor dat er continu onderscheid wordt gemaakt op basis van uiterlijk en dat er keer op keer op keer wordt benadrukt dat je anders bent. 

Uit de pers: 

  • “A Seat at the Table geeft de toeschouwer, die veelal wit is, een boel om nog lang over na te denken. De kracht van deze voorstelling zit niet alleen in de confronterende verhalen, maar ook in de beeldende details, de veelheid van overwegingen en emoties, de rauwe liedjes van Amini en het gloedvolle, uitstekende acteren. A Seat at the Table is de voorstelling die je moet zien op Oerol. En anders een andere keer, ergens anders op een festival of in een theater.” ★★★★★ NRC
  • “Amini speelt losjes, energiek en soepel onthutsende scenes. Buig of breek je, als de emmer met druppelsgewijze opmerkingen overloopt?” ★★★★ de Volkskrant
  • “Komische, confronterende voorstelling over stil racisme is een heikel onderwerp. Mensen zonder blanke huidskleur hebben er dagelijks last van. Hoe dat voelt, maakt A Seat at the Table op indringende wijze duidelijk. Bij producent Likeminds maakte Saman Amini hiermee zijn tweede eigen voorstelling , omringd door zeer talentvolle acteurs.” ★★★★ Scenes
  • “Tussen de teksten door speelt en zingt Amini een aantal mooie, duidelijk uit het hart gezongen nummers. De voorstelling is niet zwaar, mede door de losse stijl van spelen en de oprechtheid waarmee de acteurs spelen, de humor en het ontbreken van de vierde wand door de interactie met het publiek, maar zorgt in al haar subtiliteit er wel juist voor dat je je bewuster bent van (de impact van) die vele haast onzichtbare, ‘normale’ rascistische opmerkingen in het dagelijks leven..” ★★★★ 1e rang
  • Parool ‘Urgent en belangrijk theater over alledaags racisme’: "De spelers maken theater op zijn krachtigst en kwetsbaarst: als gedeelde ruimte om hun eigen en elkaars pijn te onderzoeken, woede te kanaliseren, angsten uit te spreken en voorstellen te doen. Het publiek wordt opgehitst en weer snoeihard op haar plek gezet. Het levert uiterst urgent en belangrijk theater op. In korte, door elkaar gesneden scènes tonen Saman Amini, Leandro Ceder, Anton de Bies en Ward Kerremans – die laatste als enige witte speler – hoe ze hun hele leven al met racisme, vooroordelen en uitsluiting geconfronteerd worden. Dat doen ze met de nodige (wrange) humor, maar zonder te ridiculiseren: sommige dingen zijn pijnlijk, en woede mag bestaan."
  • De Groene Amsterdammer ‘Over je bol geaaid’: "Amini weet een effectieve balans te treffen tussen lichtere passages waarin de spelers (Ceder, Kerremans, Amini en Anton de Bies) met veel energie de verschillende kanten van het thema belichten en scènes waarin de pijn en woede achter de anekdotes de ruimte wordt gegeven. De oprechte collectieve zoektocht naar oplossingen in combinatie met de zwart komische opsomming van racistische incidenten geeft A Seat at the Table het karakter van een happening, een soort non-religieuze dienst, een racisme-exorcisme. A Seat at the Table neemt het publiek moeiteloos mee in een complex onderwerp maar verraadt de ernst van het thema nooit."

[toegangsprijs inclusief drankje]

Dit programma is mede mogelijk gemaakt met ondersteuning van de Rabobank.