Leonce en Lena - Georg Büchner
ro theater
za 9 mrt
20:15
za 9 mrt ’02
20:15
-
za 9 mrt ’0220:15
Decadentie, verveling en gemakzucht vieren hoogtij in de
wereld die de Duitse auteur Georg Büchner schetst in LEONCE
EN LENA.
Vooral koningszoon Leonce verveelt zich stierlijk. Hij komt tot geen enkele zinvolle activiteit en verliest zich in romantische hersenspinsels over liefde en sterven. De situatie verandert wanneer Leonce door zijn vader wordt verplicht te trouwen met de hem onbekende prinses Lena. Om het huwelijk te ontlopen, vlucht hij samen met zijn vriend Valerio naar Italië. Ook Lena ontvlucht het voorgeschreven huwelijk. Als bij toeval lopen ze elkaar in Italië tegen het lijf.
Los van hun maatschappelijke verplichtingen en zonder elkaars identiteit te kennen, worden ze verliefd. Büchner plaatst liefde en doodsverlangen, verzet en verantwoordelijkheid tegenover de absurditeit van het menselijk bestaan. Hierdoor krijgt LEONCE EN LENA een universeel en bijna existentialistisch karakter.
De Duitse auteur Georg Büchner (1813-1837) schreef in zijn korte leven vier toneelstukken. Slechts drie daarvan zijn teruggevonden: ‘Dantons Dood’, ‘Leonce en Lena’ en het fragmentarisch overgeleverde ‘Woyzeck’. Ruim anderhalve eeuw later is Büchners werk voor veel theatermakers nog steeds een fascinerende inspiratiebron.
HET RO THEATER IS UITGENODIGD VOOR
HET PRESTIGIEUZE EDINBURGH FESTIVAL 2002
MET `LEONCE EN LENA`
In de handen van Alize Zandwijk wordt LEONCE EN LENA een macaber en gewelddadig sprookje. Bestaan leidt onvermijdelijk tot slechte smaak, flauwe grappenmakerij, bombast en agressiviteit. Eerder maakte Alize Zandwijk naam met haar ensceneringen van onder meer NACHTASIEL, ORESTEIA en MACBETH.
ro theater
Het ro theater werd opgericht in 1976. Het is een van de drie grote toneelgezelschappen in Nederland. Net zoals het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam heeft het ro theater vanuit een locale binding een landelijke uitstraling.Het ro theater is het stadsgezelschap van Rotterdam. Het beschouwt de stad als een levensader, een plek van ontmoetingen en een inspiratiebron. Het ro theater speelt jaarlijks 6 tot 8 produkties in Rotterdam - in het eigen ro theater of de Rotterdamse Schouwburg of op locatie - in diverse theaters in het land en op (internationale) festivals. Het ro theater is dus vele theaters, in vele steden.
Goethe zei: “Twee zielen kloppen in mijn borst,” en dat geldt ook voor het ro theater: daarin kloppen de harten van Guy Cassiers en Alize Zandwijk. Beide regisseurs hebben een zeer eigen en eigentijdse theatertaal ontwikkeld en worden verhalen verteld over de wereld van nu. Een wereld die veelal wordt bekeken vanuit het perspectief van de ‘buitenstaander’: dolenden, verschoppelingen, en innerlijk gekwelden, door het systeem verworpen of het systeem verwerpend. Vanuit dat marginale perspectief wordt de toeschouwer een nieuwe kijk op de werkelijkheid en dus op zichzelf geboden. Als een boemerang keert het theater van de vloer steeds terug naar de toeschouwer, als herkenning en confrontatie.
In zijn voorstellingen zoekt Guy Cassiers naar een theatrale vertaling van een werkelijkheid waarin visuele en multimediale communicatie een steeds grotere plaats innemen. Geïnspireerd door de ontwikkeling in videokunst en de beeldende kunsten, creëert hij ruimte voor een nieuwe verbeelding bij de toeschouwer. Meer dan in traditionele theaterteksten vindt Guy Cassiers in literaire teksten (‘Anna Karenina’, ‘De Wespenfabriek’) de verhalen die hij op het toneel wil vertellen.
Voor Alize Zandwijk zijn het juist de klassieke stukken die nog steeds een grote relevantie hebben voor vandaag. Ze ontdoet de klassiekers (‘Nachtasiel’, ‘De moed om te doden’) in haar regies van iedere historische en door traditie gevoede ballast en bewerkt ze radicaal vanuit de fysieke en emotionele energie van de acteurs. Doordat haar voorstellingen uit het formele theaterkader lijken te willen barsten, is hun gevoelsmatige impact op het publiek zeer groot.
Het ro theater produceert eigentijds en divers. Met het repertoire worden heel gevarieerde publieksgroepen aangesproken. Daarbij is de jaarlijkse Familievoorstelling (‘Ja Zuster Nee Zuster”, ‘Hondje’) een unieke traditie en een begrip in en buiten Rotterdam.
Vooral koningszoon Leonce verveelt zich stierlijk. Hij komt tot geen enkele zinvolle activiteit en verliest zich in romantische hersenspinsels over liefde en sterven. De situatie verandert wanneer Leonce door zijn vader wordt verplicht te trouwen met de hem onbekende prinses Lena. Om het huwelijk te ontlopen, vlucht hij samen met zijn vriend Valerio naar Italië. Ook Lena ontvlucht het voorgeschreven huwelijk. Als bij toeval lopen ze elkaar in Italië tegen het lijf.
Los van hun maatschappelijke verplichtingen en zonder elkaars identiteit te kennen, worden ze verliefd. Büchner plaatst liefde en doodsverlangen, verzet en verantwoordelijkheid tegenover de absurditeit van het menselijk bestaan. Hierdoor krijgt LEONCE EN LENA een universeel en bijna existentialistisch karakter.
De Duitse auteur Georg Büchner (1813-1837) schreef in zijn korte leven vier toneelstukken. Slechts drie daarvan zijn teruggevonden: ‘Dantons Dood’, ‘Leonce en Lena’ en het fragmentarisch overgeleverde ‘Woyzeck’. Ruim anderhalve eeuw later is Büchners werk voor veel theatermakers nog steeds een fascinerende inspiratiebron.
HET PRESTIGIEUZE EDINBURGH FESTIVAL 2002
MET `LEONCE EN LENA`
In de handen van Alize Zandwijk wordt LEONCE EN LENA een macaber en gewelddadig sprookje. Bestaan leidt onvermijdelijk tot slechte smaak, flauwe grappenmakerij, bombast en agressiviteit. Eerder maakte Alize Zandwijk naam met haar ensceneringen van onder meer NACHTASIEL, ORESTEIA en MACBETH.
ro theater
Het ro theater werd opgericht in 1976. Het is een van de drie grote toneelgezelschappen in Nederland. Net zoals het Nationale Toneel en Toneelgroep Amsterdam heeft het ro theater vanuit een locale binding een landelijke uitstraling.Het ro theater is het stadsgezelschap van Rotterdam. Het beschouwt de stad als een levensader, een plek van ontmoetingen en een inspiratiebron. Het ro theater speelt jaarlijks 6 tot 8 produkties in Rotterdam - in het eigen ro theater of de Rotterdamse Schouwburg of op locatie - in diverse theaters in het land en op (internationale) festivals. Het ro theater is dus vele theaters, in vele steden.
Goethe zei: “Twee zielen kloppen in mijn borst,” en dat geldt ook voor het ro theater: daarin kloppen de harten van Guy Cassiers en Alize Zandwijk. Beide regisseurs hebben een zeer eigen en eigentijdse theatertaal ontwikkeld en worden verhalen verteld over de wereld van nu. Een wereld die veelal wordt bekeken vanuit het perspectief van de ‘buitenstaander’: dolenden, verschoppelingen, en innerlijk gekwelden, door het systeem verworpen of het systeem verwerpend. Vanuit dat marginale perspectief wordt de toeschouwer een nieuwe kijk op de werkelijkheid en dus op zichzelf geboden. Als een boemerang keert het theater van de vloer steeds terug naar de toeschouwer, als herkenning en confrontatie.
In zijn voorstellingen zoekt Guy Cassiers naar een theatrale vertaling van een werkelijkheid waarin visuele en multimediale communicatie een steeds grotere plaats innemen. Geïnspireerd door de ontwikkeling in videokunst en de beeldende kunsten, creëert hij ruimte voor een nieuwe verbeelding bij de toeschouwer. Meer dan in traditionele theaterteksten vindt Guy Cassiers in literaire teksten (‘Anna Karenina’, ‘De Wespenfabriek’) de verhalen die hij op het toneel wil vertellen.
Voor Alize Zandwijk zijn het juist de klassieke stukken die nog steeds een grote relevantie hebben voor vandaag. Ze ontdoet de klassiekers (‘Nachtasiel’, ‘De moed om te doden’) in haar regies van iedere historische en door traditie gevoede ballast en bewerkt ze radicaal vanuit de fysieke en emotionele energie van de acteurs. Doordat haar voorstellingen uit het formele theaterkader lijken te willen barsten, is hun gevoelsmatige impact op het publiek zeer groot.
Het ro theater produceert eigentijds en divers. Met het repertoire worden heel gevarieerde publieksgroepen aangesproken. Daarbij is de jaarlijkse Familievoorstelling (‘Ja Zuster Nee Zuster”, ‘Hondje’) een unieke traditie en een begrip in en buiten Rotterdam.
Credits
TEKST: GEORG BÜCHNER - REGIE: ALIZE ZANDWIJK - SPEL: FANIA SOREL, STEVEN VAN WATERMEULEN, GOELE DERICK, HANS LEENDERTSE, EELCO SMITS, DÉSIRÉE SNACKEY E.A. - VERTALING: PETER NIJMEIJER - DECOR: THOMAS RUPERT - KOSTUUMS: VALENTINE KEMPYNCK