THE DOG DAYS ARE OVER 2.0
-
wo 21 jan ’2620:15Theaterzaal
"Zet alle poriën open voor dit pareltje. En vergeet vooral niet te ademen." schreef het Nieuwsblad in 2014 over 'THE DOG DAYS ARE OVER'. De recensies van toen liegen er niet om: dit werk vormde de absolute doorbraak voor Jan Martens, met een uitgebreide internationale tournee van meer dan 100 voorstellingen.
Jump
De Amerikaanse fotograaf Philippe Halsman zei: “... when you ask a person to jump,his attention is mostly directed toward the act of jumping and the mask falls so that the real person appears.” Met 'THE DOG DAYS ARE OVER' nam Jan Martens deze stelling als uitgangspunt en onthulde via de sprong de mens achter de danser. In 'THE DOG DAYS ARE OVER' wordt de danser gedefinieerd als een pure uitvoerder, strevend naar perfectie. Door acht dansers te onderwerpen aan een complexe, mathematische, dynamische en vermoeiende choreografie, opgevoerd in een gedwongen uniformiteit, gaan ze uiteindelijk in de fout. En dan valt hun masker af.
Pers quotes 2014
- "Zet alle poriën open voor dit pareltje. En vergeet vooral niet te ademen." - Het Nieuwsblad
- "THE DOG DAYS ARE OVER maakt een onuitwisbare indruk. Een indrukwekkend staaltje perfect synchroon uithoudingsvermogen." - de Volkskrant ★★★★
- "Durational dance as a killer workout" - The New York Times
- “Une oeuvre en empathie avec le monde” - Les Echos
- "Zelden krijg je in het theater zoveel ruimte om te kijken naar de mens die in even zoveel gedaantes voor je staat... THE DOG DAYS ARE OVER ontmantelt de kijkmechanismen van het theater en de zucht naar entertainment, om de scène weer op te eisen als een plek van ontmoeting van mens tot mens.” - De Standaard ★★★★
- "Een letterlijk en figuurlijk adembenemende dans die je tot een gegeneerde voyeur van zoveel bereidwillig lijden maakt. Maar tegelijkertijd is al dat gespring een helder statement over de razende drukte waarmee we door een steeds oppervlakkiger leven razen." - Knack Focus ★★★★
- "It was a wave of energy, and their sheer determination swept over the audience and filled us with awe." - The Peak
Choreografie
Door zijn radicale choreografische vorm bevroeg 'THE DOG DAYS ARE OVER' de perceptie van het publiek omtrent dansers, choreografen en toeschouwers en het toenmalige cultuurbeleid. Tien jaar later zijn die vragen nog heel actueel door de huidige politieke en maatschappelijke tendensen: Waar ligt de dunne grens tussen kunst en entertainment? Wie zijn wij als publiek wanneer we vanuit de theaterzaal naar het lijden van de dansers kijken als naar een stierengevecht in een arena? Is hedendaagse dans striptease voor de upper class? 'THE DOG DAYS ARE OVER' doet de kijker in zijn positie schuiven: van het louter ondergaan van de ervaring naar actieve reflectie.
Credits
- Choreografie: Jan Martens
- Artistieke assistentie: Naomi Gibson
- Artistieke assistentie / coaching: Steven Michel, Piet Defrancq
- Performers: Pierre Bastin, Camilla Bundel, Jim Buskens, Zoë Chungong, Simon Lelièvre, Florence Lenon, Elisha Mercelina, Dan Mussett, Pierre Adrien Touret, Zora Westbroek, Maisie Woodford, Paolo Yao
- Dramaturgie: Renée Copraij
- Kostuumstyling: Sofie Durnez
- Lichtontwerp: Jan Fedinger
- Tourtechnici: Jan Lettany, Michel Spang, Elke Verachtert, Nele Verreyken
- Productie: GRIP
- Internationale spreiding: A propic / Line Rousseau, Marion Gauvent
- Partners 2023-2027: La Comédie de Clermont-Ferrand SN, Maison de la danse/Pôle européen de création, en soutien à la Biennale de Lyon
- Dog Days 2014 coproductie: Frascati Producties, SPRING performing arts festival, DansBrabant, La Briqueterie CDC du Val-de-Marne, tanzhaus nrw and TAKT Dommelhof
- Dog Days 2025 coproductie: Theater Rotterdam, DE SINGEL, Perpodium
- Dog Days 2025 met de financiële steun van: de Vlaamse Overheid, Tax Shelter Maatregel van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest
- Met de steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels
Voor de volledige lijst met credits klik hier.