Het Indisch Interieur

Hans Dagelet, Bodil de la Parra e.a.
do 24 nov 20:15 - 21:45
do 24 nov ’22
20:15 - 21:45
  • do 24 nov ’22
    20:15 - 21:45
    Theaterzaal

In 'Het Indisch Interieur' van toneelschrijver en regisseur Bo Tarenskeen (o.a. De Indië Monologen) zien we hoe het koloniaal verleden doorleeft in de drie generaties van een architectenfamilie. De andere rollen zijn voor Bodil de la Parra, Reinout Bussemaker, Amarenske Haitsma en Tarenskeen zelf. Ook Hans’ zoon Mingus speelt mee; het is de eerste keer dat vader en zoon Dagelet samen in een productie te zien zijn.

Gedurende een avond en een nacht ben je te gast bij een Indische familie, waarvan de pater familias (Hans Dagelet) zijn erfenis probeert te verdelen onder zijn kinderen, kleinkinderen en hun aanhang. Drie generaties buigen zich over alles wat het familiehuis herbergt: stille getuigen van een gewelddadig, mysterieus en complex verleden dat nog steeds voelbaar is in alle haarvaten van de Nederlandse maatschappij.

Achter elk erfstuk schuilt een verhaal, maar de erfgenamen lijken niet echt happig om die aan te horen. Drie generaties Indo’s en hun Nederlandse partners blijken nog steeds te worstelen met een trauma.

In de media:

  • "Het is knap van auteur en spelers dat zij aan alle facetten van heel dat complex dat ‘Nederlands-Indië’ of ‘Indische Nederlander’ heet zo indringend vorm weten te geven. De scènes tussen Dagelet als symbool van het oude Indië en de generaties na hem zijn van grote ontroering en ook herkenning." - Theaterkrant
  • "Tarenskeen biedt een subtiel en indringend perspectief op Indisch zijn, en in bredere zin op overlevering en nalatenschap in een familie, op de onmiskenbare band tussen generaties en de langetermijneffecten van kolonisatie en migratie." NRC - ★★★★☆
  • "Hans Dagelet is als de oude vader de spil van de voorstelling. Bijna lucide dwarrelt hij om zijn nazaten heen, en van zijn verleden weg. Door zijn fraai meanderende tekstbehandeling en zijn soms onnavolgbare timing wil je hem voortdurend in de gaten houden." - de Volkskrant ★★★☆☆
  • "De erfstukken zijn een prachtige metafoor voor een complexe en pijnlijke relatie tot het verleden, die niet wordt uitgesproken maar wel in het heden resoneert. Terwijl de ajam in de keuken pruttelt, wordt die relatie in flitsende dialogen ontrafeld." - Trouw ★★★★☆

 

[toegangsprijs inclusief drankje]