OustFaust

Het Nationale Theater
"Weldadig overdadige theateravond." – ★★★★ NRC
di 5 apr 19:30 - 22:20
di 5 apr ’22
19:30 - 22:20
  • di 5 apr ’22
    19:30 - 22:20
    Pauze 21:00
    Theaterzaal

Helaas is deze voorstelling om productionele redenen gerelateerd aan corona bij ons afgezegd door Het Nationale Theater. Klik hier om de speellijst te zien op de website van het gezelschap voor alternatieve speellocaties waar 'OustFaust' nog wel te zien is.

 

Theu Boermans is een gelauwerd theaterregisseur, beroemd om zijn voorstellingen bij De Trust, Het Nationale Toneel en voor de regie van de musical ‘Soldaat van Oranje’. Met ‘OutFaust’, en een duizelingwekkende nieuwe tekst van Tom Lanoye, neemt hij afscheid van Het Nationale Theater. Met o.a. Romana Vrede, Mark Rietman en Joris Smit.

Theu Boermans: “Goethes Faust is zó modern; echt een verhaal van alle tijden. Dat alle delen van dit literaire wereldwerk in het theater te zien zijn, is een unieke gebeurtenis.”

De arts-wetenschapper Faust komt tot de pijnlijke conclusie dat jarenlang studeren geen échte kennis over het leven heeft opgeleverd en besluit alles los te laten om zich radicaal aan het leven over te geven – ‘zich doodleven’: dat is het motto. In de schimmige nachtclub The Boogie Witch Kitchen loopt Faust niet alleen de mysterieuze Mafisto tegen het lijf, maar ook de leergierige Strauss, de onschuldige Greta en de klassieke Helena. Tijdens een duizelingwekkende nachtelijke trip gebeuren er zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Zal Faust zo uiteindelijk dichter tot de zin van het leven komen?

Vrije en actuele bewerking van Tom Lanoye

Faust fascineert Theu Boermans (Amadeus, Soldaat van Oranje) al zijn hele loopbaan. Speciaal voor hem schreef de Vlaamse schrijver Tom Lanoye een hedendaagse versie van de 19e-eeuwse klassieker van Johann Wolfgang von Goethe. 

In zijn Faust staan de grote vragen van het leven centraal. Waarom is er lijden in deze wereld? Is het beter om je hart te volgen, of je verstand? En is een beter leven maakbaar, bijvoorbeeld met behulp van religie of wetenschap? Voor OustFaust gebruikte Lanoye deze ingrediënten én onze huidige door corona getekende tijd als vertrekpunt. Faust is een moegestreden arts en wetenschapper: hij voelt – net als veel mensen nu – de verleiding om zich los te koppelen van de wereld en een fatalistisch pad in te slaan, op zoek naar houvast. Terwijl hij Goethe op de voet volgt, grijpt Lanoye ook alle vrijheid om de klassieke Faust uit te drijven – ‘to oust’ – en de wereld van nu op de voorgrond te zetten.

"Wie een waarlijk zinderende, briljante scène wil zien, moet zijn bij Oustfaust van Het Nationale Theater. Het is de finale van het deel voor de pauze, de culminatie van anderhalf uur opgebouwde spanning." NRC 

Topacteurs en bekende makers

Met de keuze voor Romana Vrede als Faust staan alle verhoudingen op scherp. Gevestigde namen als Mark Rietman en Joris Smit staan aan haar zijde als Mafisto en Strauss. Maar ook nieuwe gezichten zijn onderdeel van de cast, zoals de opkomende talenten Daniël Kolf (Koeriers, Nieuw Zeer) en Myrthe Huber (ANNE+, George en Eran worden racisten). Bernhard Hammer, Boermans’ vaste decorontwerper, ontwierp een indrukwekkend toneelbeeld. De kostuums zijn van Mattijs van Bergen, bij het grote publiek bekend van zijn ontwerpen voor koningin Máxima. Hij ontwierp eerder ook de kostuums van Amadeus van Boermans. Daan Wijnands (14 de musical, Showponies, Snorro) verzorgt de choreografie.

 

[toegangsprijs inclusief drankje]

  • "Mooie taal en fraai spel van Vrede en Rietman.” – De Telegraaf
  • "Verpletterend gruwelijke en tegelijkertijd beeldschone eindscène."  – De Telegraaf
  • "Romana Vrede is een blakend baken van theatraliteit.” – de Volkskrant
  • "Indrukwekkend, lachwekkend, fascinerend en pijnlijk tegelijkertijd. Verwarrend dus." – de Volkskrant
  • "Mark Rietman excelleert als duivel en verleider.” – de Volkskrant
  • "De door Lanoye ontworpen, exuberante taalkathedraal staat voorop in deze OustFaust." – NRC
    "Het is aan een groot tekstregisseur als Theu Boermans toevertrouwd om zijn acteurs die soms alle aandacht opeisende vormelijkheid van de taal te laten overwinnen en de betekenis van de woorden goed te laten doordringen." – NRC
  • "Weldadig overdadige theateravond." – NRC
  • "Visueel spektakel waarbij je ogen en oren tekort komt.” – De Limburger
  • "OustFaust overdondert en sleept je mee." – Leidsch Dagblad
  • "De versie die Tom Lanoye schreef van het aloude Faustverhaal spreekt alle zintuigen aan." – Leidsch Dagblad