Wat is het recept voor een goed huwelijk?

JA

Nasrdin Dchar
8 mei
20:15

In de top tien van meest stressvolle gebeurtenissen staat op nummer zeven: trouwen! Meer dan kinderen krijgen of ontslagen worden leidt het jawoord geven tot slapeloze nachten. Toch is trouwen precies wat Nasrdin gaat doen.

Na ‘DAD’, zijn onvolprezen voorstelling over het vaderschap, gaat Nasrdin Dchar ons verder inwijden in zijn huiselijk leven. Hij gaat trouwen en nodigt ons hiervoor uit. We kijken mee met alle voorbereidingen en volgen Nasrdins zoektocht naar wat een huwelijk tot een goed huwelijk maakt. Naar hoe hij zijn vrouw kan begrijpen en zichzelf begrijpelijk maken. Ondertussen duikt hij in de ene na de andere rol en zingt en danst hij zich door de avond. Een avond om nooit te vergeten.
 

  • Het Parool - "Hij speelt niet alleen zichzelf, maar ook iedereen om hem heen. Dat pakt niet altijd even sterk uit; de manier waarop hij bijvoorbeeld zijn vriendin speelt - tikkeltje dramatisch, tikkeltje karikaturaal - maakt het moeilijk inleven. JA is eigenlijk op zijn sterkst in alle soberheid, als Dchar hardop zijn gedachten ordent. Dan zien we haarscherp de spagaat tussen de Marokkaanse en de Nederlandse cultuur." Sander Janssens
  • NRC Handelsblad ★★★★☆ - "JA volgt het patroon van de romkom. Na het probleem volgen de scheiding en de verzoening en die anekdotische lijn maakt dat JA soms wat kabbelt, in weerwil van de grapjes, de muzikale overgangen en de interacties met de zaal. De humor vloeit voort uit de soms grove generalisaties. Hij rijdt een oude Mercedes, zegt Dchar bijvoorbeeld: „Ik blijf een Marokkaan.” Dchar compenseert die tekortkomingen door een overdosis charme in zijn optreden." Ron Rijghard
  • Trouw ★★★★★ - "JA is verre van klef of sentimenteel. Met regisseur en mede-tekstschrijver Floris van Delft heeft Dchar een vorm gevonden, die lichtvoetig is én heel diep gaat. Migratie, integratie, botsing van culturen, het komt allemaal langs gedanst. Maar vooral, dat cultuur ook bij de zoveelste generatie in lichaam en ziel zit genesteld." Hanny Alkema
  • “Ik hoop dat veel mensen JA gaan zien.” ★★★★ Scènes
  • “Een persoonlijke voorstelling die niet louter over zijn eigen liefdesleven gaat, maar ook over schaamte, schuldgevoel, cultuurverschillen en daarin humor en oprecht engagement combineert.” (...) “Romantische komedie die 'hsoema' met 'gezelligheid' verweeft.” Theaterkrant
  • “Ultieme voorstelling over de liefde” (...) “Een aanrader voor iedereen die de ware liefde wil ervaren.” (...) “Hij speelt met gemak alle personen zelf. Of het nou zijn vriendin is, zijn Brabantse vriend, zijn vader, haar vader. Het maakt allemaal niet uit want hij doet dat met zoveel overtuiging en openheid dat je werkelijk geen woord wil missen van wat er allemaal omgaat in de gedachten van al deze mensen.” ★★★★★ Theaterparadijs

Credits

tekst: Nasrdin Dchar en Floris van Delft | regie: Floris van Delft | spel: Nasrdin Dchar

Cookies
We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.
Klik hier voor meer informatie