Achter het huis

Anne van der Burg, Hajo Bruins, Oda Spelbos, Cees Geel e.a.
vr 23
februari
  • vr 23 feb 2018
    20:15
    Rabozaal
    Geweest

Een nieuwe, eigentijdse bewerking van de dagboeken van Anne Frank - ‘Het dagboek van Anne Frank’ behoort al decennia tot de meest gelezen boeken ter wereld. De manier waarop zij haar gedachten en ervaringen opschreef, blijft jong en oud intrigeren. Dagelijks staan mensen in de rij om het Anne Frank Huis aan de Amsterdamse Prinsengracht, waar zij tussen 6 juli 1942 en 4 augustus 1944 haar dagboek schreef, te bezoeken. 'Achter het Huis' is gebaseerd op haar dagboeken.

Wat deed het leven in de benauwde omgeving van haar onderduikadres met een opgroeiend meisje? En hoe was dat voor de mensen om haar heen? Deze vragen vormden het uitgangspunt voor Achter het Huis, geschreven door Ilja Leonard Pfeijffer. Zijn benadering laat zien wat het zo dicht op elkaar samenleven, terwijl buiten de vijand rondloopt, met mensen doet. Deze opeenstapeling van emoties als angst, liefde, hoop en wanhoop wordt helaas nog steeds dagelijks ervaren in oorlogsgebieden.

Een voorstelling voor jong en oud over een bijzonder meisje en de mensen om haar heen.

Regie: Johan Doesburg | Tekst: Ilja Leonard Pfeijffer | Spel: Anne van der Burg, Hajo Bruins, Oda Spelbos, Raymonde de Kuyper, Cees Geel, Marie Louise Stheins, Michiel Nooter, Joost Koning en Amarenske Haitsma

[ticket inclusief drankje & bewaakte garderobe]
 

  • "Het taalgebruik is eigentijds en onomwonden (...) De discussies zijn bij vlagen geestig, zoals je kunt verwachten in het van postmoderne ironie en taaldrift doortrokken universum van Pfeijffer. (...) een gedurfd standpunt van de makers - NRC ****
  • "Voortdurend zitten de bewoners elkaar dwars, soms letterlijk, in slim door elkaar gemonteerde scènes." En over de acteurs: "Anne van den Burg overtuigt in haar vertolking van Anne Frank als pittige, getroebleerde tiener. Amarenske Haitsma vult haar mooi aan als zus Margot, uiterlijk onbewogen maar van binnen ziedend.
  • Dat er ook nog zo nu en dan gelachen wordt danken we vooral aan Raymonde de Kuyper. Haar Auguste van Pels is een innemende karikatuur, en De Kuyper staat verrukkelijk te spelen: swingend met al haar ledematen, haar gezicht een en al expressie en tics; wuft en wild en tegelijk zeer precies: maakt de rest kamermuziek, dan belichaamt zij de jazz. Oda Spelbos maakt van Edith Frank het interessantste personage, met haar door wanhoop en walging gevoede sarcasme. Zij is de verrassende spil van deze voorstelling, en degene bij wie de teloorgang van menselijkheid het pijnlijkst zichtbaar wordt, tot en met het uiterst suggestieve, kwestieuze slot. Het onmogelijke aannemelijk maken, dat is de kracht van fictie." - de Volkskrant ***
  • "…het debuut van Anne van der Burg, die lekker brutaal en oprecht overkomt. (...) De dialogen zijn soms wel erg literair maar geestig en to the point, en de acteurs zijn zonder uitzondering uitstekend.' - Margriet Prinssen, HDCregiomedia
Cookies

We gebruiken cookies om uw bezoek aan deze website zo plezierig mogelijk te maken. We onthouden bijvoorbeeld uw persoonlijke instellingen. Ook gebruiken we Google Analytics om inzage te krijgen in de gebruiksvriendelijkheid van de website en deze vervolgens te kunnen verbeteren.

Klik hier voor meer informatie Sluiten